Prawo międzynarodowe

Model operacyjny TOM Wielkiej Brytanii

Shipping Made Easy, A Large Delivery Truck with Plenty of Cargo

Model operacyjny TOM Wielkiej Brytanii

5 kwietnia 2023 r. rząd Wielkiej Brytanii opublikował pierwszy projekt modelu operacyjnego Border Target – „TOM”. Niniejszy dokument zastąpi wcześniejsze moduły operacyjne na granicach (BOM), które zostały udostępnione w celu wsparcia gruntownej przebudowy brytyjskich systemów ceł importowych i eksportowych oraz przetwarzania granic od czasu opuszczenia przez Wielką Brytanię jednolitego rynku i unii celnej Unii Europejskiej.

Należy zauważyć, że Irlandia Północna pozostaje pod warunków handlowych UE, chociaż zmiany tych procedur formułowane są w ramach Windsor Framework.

Jedną z krytycznych kwestii związanych z wyjściem GB z UE była potrzeba nowych sposobów sprawdzania ładunków. Większość przejść granicznych między Wielką Brytanią a krajami UE została zamknięta od czasu wprowadzenia zasad swobodnego przemieszczania się i zharmonizowanych kontroli bezpieczeństwa na granicach w latach 90. Należało znaleźć nowy system z podstawową infrastrukturą, której brakowało w Wielkiej Brytanii i kluczowych portach UE. Z pragmatycznego podejścia niektóre międzynarodowe kontrole sanitarne, bezpieczeństwa i kontrole graniczne nie zostały natychmiast wdrożone w przypadku towarów przybywających z państw członkowskich UE na granice Wielkiej Brytanii.

TOM ma na celu stworzenie aktualnej, najnowocześniejszej usługi zarządzania granicami w Wielkiej Brytanii, która będzie miała zastosowanie do wszystkich krajów trzecich, w tym państw członkowskich UE. Jak czytamy we wstępie ministerialnym:

„Przybliży nas to do celu, jakim jest stworzenie najskuteczniejszej granicy na świecie, poprzez wprowadzenie usprawnionego reżimu kontroli sanitarnych, fitosanitarnych i bezpieczeństwa importu. Kontrole te są niezbędne do utrzymania naszego bezpieczeństwa i bezpieczeństwa biologicznego oraz lepiej chronią nas i nasze środowisko przed inwazyjnymi szkodnikami i chorobami. Chroń zdrowie publiczne i dostarczaj żywność, która jest bezpieczna do spożycia, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa dostaw dla konsumentów i zapobiegaj działalnościom przestępczym, zanim wyrządzi ona szkody naszym społeczeństwom”.

Wiele uwagi poświęcono bezpieczeństwu biologicznemu, a krytyczne daty wdrożenia kontroli produktów pochodzenia zwierzęcego (POAO) i podobnych elementów obejmują 12 miesięcy od 31 października 2023 r. Oprócz systemów bezpieczeństwa biologicznego, TOM zamierza również wprowadzić standardowe komunikaty przed wyjazdem kontrole bezpieczeństwa i ochrony wszystkich ładunków wwożonych do Wielkiej Brytanii, tym samym włączając w pełni UE w te środki bezpieczeństwa i ochrony po raz pierwszy od wyjścia z UE. Zwiększenie liczby kontroli i weryfikacji bezpieczeństwa może mieć szkodliwy wpływ na brytyjskie firmy, spowalniając handel, więc istnieje potwierdzona, ale cienka granica między robieniem wystarczająco dużo a ograniczaniem wzrostu biznesu, którym ma zająć się TOM.

Zachęcamy do wyrażania opinii i zadawania pytań dotyczących szczegółów przedstawionych w TOM, a rząd Wielkiej Brytanii zwraca uwagę na cztery główne pytania i prosi o opinie na następujące tematy:

  1.  Nowy model kontroli bezpieczeństwa i ochrony, ich wpływ na biznes i ich wdrożenie
  2. Nowy model kontroli sanitarnych i fitosanitarnych, jego wpływ na bezpieczeństwo biologiczne, zdrowie i dobrostan zwierząt, bezpieczeństwo żywności oraz przedsiębiorstwa, a także jego wdrożenie
  3. Jakie wyzwania stoją przed sektorem prywatnym w dotrzymaniu proponowanego harmonogramu wprowadzenia nowego modelu iw jaki sposób można dalej wspierać konkretne modele biznesowe importu, aby się do tego przygotować?
  4. Jakie dalsze szczegóły są potrzebne firmom, aby przygotować się i wdrożyć nowy model operacyjny Border Target?

Chociaż niektórzy twierdzili, że tak naprawdę wpłynie to tylko na brytyjskie firmy importujące, zmiany i infrastruktura nakreślone w TOM są ściśle powiązane z rozwojem brytyjskiego pojedynczego okienka handlowego (STW) – które ma na celu zautomatyzowanie odpraw granicznych w jak największym stopniu, oraz wyeliminowanie powielania informacji, które trzeba przekazywać różnym agentom – kompletna strategia granic Wielkiej Brytanii do 2025 r. oraz cel, zgodnie z którym eksport z Wielkiej Brytanii ma osiągnąć wartość 1 biliona funtów rocznie do końca dekady.

Być może wielu z nas nadal zmaga się ze zmęczeniem wszystkimi zmianami wprowadzonymi w brytyjskich systemach i przepisach w ciągu ostatnich pięciu lat, związanymi z wyjściem z UE i COVID-19. Ten kolejny krok trzeba jednak potraktować poważnie i mimo zmęczenia poświęcić mu 100% uwagi i skupienia.

blog logistics lipiec
Kopia – blog logistics (3)
blog logistics